вівторок, 17 травня 2022 р.

17. 05. 2022. Тема дня: "Як почуває себе природа влітку?". 17 прийомів розвитку критичного мислення адаптованих для школярів

 

ЯК ПОЧУВАЄ СЕБЕ ПРИРОДА ВЛІТКУ?

1. Вітання.

«Доброго дня» — вітаюся з друзями,

Вдалого дня я бажаю усім.

Дякую щиро всім за приємні усмішки,

Добрі і мудрі слова.

2. Обмін інформацією «Як почуває себе природа влітку?»

— Відгадайте загадку.

 1. Рослини влітку

1) Робота за малюнками.

—Розгляньте малюнки, на яких зображені рослини влітку.

—За допомогою малюнків розкажіть, які рослини цвітуть улітку.

—Які ще квітучі рослини ви бачили на шкільному дворі, в полі, в лісі?

—Чому саме влітку цвітуть більшість рослин, дозрівають ягоди, горіхи й інші плоди?

—Чому не можна збирати букети зранньоквітучих рослин на лугу, в лісі?

—Що нового з’явилося на грядках, коли підросли картопля, кукурудза, кабачки?

—Які роботи проводяться на городі?

—Які рослини цвітуть у квітнику, чим вони відрізняються одна від одної? (Різне забарвлення і форма пелюсток, форма і роз­ташування листя) Чим схожі? (Є корінь, стебло, листя, квітки)

—За рослинами в городі і на квітковій клумбі потрібно догля­дати:розпушувати землю, поливати.

Квіти рвати не можна, вони швидко в’януть, а на клумбі довго тішать око своєю красою.

2) Цікаві спостереження.

• Спостереження за сосною.

Якщо потрясти гілку сосни, то зшишок полетить жовтий пи­лок. У народі говорять: «Сосна порошить, значить, почалося літо».

• Спостереження за липою.

—Чи нюхали ви жовтуваті квітки липи?

—Чому навколо дерева крутяться багато бджіл?

—З соку липових дерев бджоли добувають запашний мед.Ра­ніше злипової кори плели взуття —личаки.

ЛИПКА

Я, маленька липка,

Виросту велика, —

Не ламай мене.

Я медовим цвітом

Зацвіту над світом, —

Бережи мене.

Тінь тобі я кину

У гарячу днину, —

Ти шануй мене.

Від дощу сховаю

Вранці серед маю, —

Ти полий мене.

П. Воронько

• Спостереження за берізкою.

Насіння берези дуже маленьке, і кожне насіннячко оточене прозорими, круглими крильцями, нагадуючи метелика. Вітер їх легко піднімає і розносить далеко.

Знизу стовбур берези темний, а на білій корі розсипані темні плями. Листя трикутної форми зщербинами по кінцях. Береза дуже корисна. З її деревини виготовляють фанеру, меблі, лижі. Березові бруньки люблять лісові птахи. З бруньок виготовляють ліки, з листя —жовту і зелену фарбу, з кори роблять різні вироби: кошики, коробочки.

БЕРІЗКИ

Це ж чиї цікаві очки

Поглядають, сонця ждуть?

—То не очки, то листочки,

То берізки так ростуть.

М. Пригара

—Улітку достатньо тепла, вологи, світла. Це сприяє пишному розвиткові рослин.

На більшості дерев улітку достигає, а у деяких і розповсюджу­ється насіння. Особливо багато ми бачимо завжди легких тополи­них пушинок з маленьким насінням. Одне дерево тополі дає 20–30 млн насінинок. Проте майже все насіння гине. Ось чому ці дерева змушені давати мільйони насінин. Хай десятки мільйонів загинуть, але якась одна рослинка виживе, і рід тополиний буде продовжений.

Значна кількість дерев улітку цвіте. В середині червня починає цвісти липа.

Продовжують цвісти деякі лісові кущі і кущики —шипшина, малина, чорниці.

На кущах, що відцвіли, починає утворюватися насіння. Друга половина червня і липень —пора визрівання багатьох лісових ягід. Надзвичайно гарно виглядають улітку лісові галявини, узлісся, на яких можна кожного разу знайти нові квітучі трав’янисті рослини.

У червні в лісах починається збір їстівних грибів —лисичок, сироїжок. Поруч з ними можна знайти і отруйні —бліду поганку, несправжні опеньки, мухомор червоний.

Червень —період масового цвітіння лучних рослин. Саме в цей час луки перетворюються у багатокольорові килими.

У другій половині червня —в липні цвіте більшість рослин во­дойм. Особливо вражає цвітіння латаття білого. Вдень на блакит­ному дзеркалі води розкриваються чудові білосніжні квітки. З 17 год і до 10 год ранку квітки їхні закриті. Відкриваються вони лише в ясну, сонячну погоду. Це пристосування для збереження пилку, яким може зашкодити роса або дощ.

На болотах у червні закінчується цвітіння журавлини. Висти­гають ягоди в кінці літа на початку осені.

Літо —пора масового цвітіння рослин у наших парках і скве­рах, їх краса не залишає нікого байдужим.

2. Тварини влітку

1) Робота за малюнками.

—Розгляньте малюнки.

—Яких комах можна побачити влітку?

—Яка шкода рослинам від гусениць?

—Улітку в місцях скупчення комах літає велика кількість птахів. Птахи приносять велику користь, зберігаючи рослинність від ненажерливих комах.

Горобці, синиці за літо виводять потомство 2–3 рази. Вигодову­ючи пташенят комахами, вони їх знищують у величезній кіль­кості.

—Яких птахів ви найчастіше зустрічали літом?

—Розкажіть про свої спостереження за дитинчатами тварин.

—Чому тварин називають «дбайливими батьками»?

—Що ще ви знаєте про те, як тварини піклуються про своїх дитинчат?

2) Цікаві спостереження.

• Спостереження за метеликами.

—Який зовнішній вигляд має метелик?

—Назвіть його частини тіла.

—Чим живляться метелики?

—У метеликів, як і у жуків, шість ніг, за допомогою яких вони добре тримаються на квітах і пересуваються по них. У них є ву­сики і хоботок, згорнутий спіраллю. Сидячи на квітці, метелик розгортає хоботок, опускає його всередину квітки і п’є рідкий сік —нектар. Метелики, перелітаючи з однієї рослини на іншу, переносять квітковий пилок. На обпилених рослинах буде більше насіння.

МЕТЕЛИК

Я біжу, біжу по гаю,

Я метелика впіймаю.

А метелик не схотів —

Геть від мене полетів.

Сів метелик на травичку,

Може, думав —не помічу?

Блиснуть крилечка ясні —

Зразу видно вдалині.

Сів метелик на листочок —

Може, там сховатись хоче?

Блиснуть крилечка рябі —

Не сховатися тобі!

Полетів він на лужок,

Заховався між квіток.

Я іду, іду, іду —

Метелика не знайду.

Н. Забіла

• Спостереження за коником.

—Де живе коник?

—На що схожий коник?

—Коник живе в траві і сам схожий на траву за формою тіла і кольором, тому його важко помітити. Коники люблять сонце. Вранці, лежачи на сонці, вони приймають «сонячні ванни», пере­вертаючись з одного боку на інший.

КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ

Скаче коник-стрибунець

З кукурудзи на чебрець,

З конюшини на бузок,

Подає свій голосок.

Скаче коник вже півдня,

А уся його рідня,

Зелененька і прудка,

Цвіркотить біля ставка.

Н. Бугай

Спостереження за жабою.
—Який зовнішній вигляд жаби, колір її шкіри?
—Чи добре її видно серед трави?
—Чому жаба стрибає, а не бігає? (Задні ноги довші за передні, тому вона стрибає.)
—Вона стрибає по суші, плаває у воді.
—Чи легко її можна піймати?
—Жаби —корисні тварини, їх слід оберігати. Вони знищують комарів і мух.
• Спостереження за мурашками.
—Що ви знаєте про мурашок?
—Мурашки —одні з найкорисніших комах. Де багато мура­шок, там не житимуть такі шкідники лісу, як пильщики, совки, що обгризають листя і хвою дерев. Лісники обгороджують мураш­ники, щоб ніхто не завдав шкоди маленькому народу.
МУРАШКИДУМАЮТЬ ПРО ЗИМУ
Знайшов мурашка гарну бадилину.
Везе-везе...везе-везе...
І так, і сяк, і вгору, і в долину! —
така важка, ніяк не доповзе.
Прийшла на поміч різна комашина,
ще й коника гукнули стрибунця.
Три дні, три ночі царство мурашине
рубало бадилину на дровця.
Л. Костенко
—Улітку розвивається і збільшується потомство в усіх тварин. Це найбільш сприятливий період для життя: багато світла й тепла, багато їжі.
У спекотні дні мошки, сліпняки, комарі мучать не тільки до­машню худобу, а й диких звірів, які ховаються від них у воді або на відкритій місцевості. Над квітучими луками літає багато комах, серед яких голосним дзижчанням виділяється джміль —кращий запилювач конюшини. У червні гомін голосистих пташок перебивається дружнім писком пташенят.
У мілководдях по норах ховаються раки. Вони скинули тісний панцир і тепер чекають, поки не утвориться новий.
На початку липня з’являються малята в кажанів і ящірок. На луках і в лісі багато різних жуків, не замовкає скрекіт коників і цвіркунів, пурхають різноколірні метелики і бабки. Риба в цей час стає в’ялою і погано клює. У риб це час нагулу й підростання молоді.
У серпні птахи починають збиратися в зграї, кочують. У бага­тьох звірів підростає молодняк, який починає самостійне життя. Поступово все живе готується до зустрічі осені.
Фізкультхвилинка
3. Підсумок

1 Поетична хвилинка

ПТАШИНИЙ САД

Пташиний сад!

Пташиний сад!

У балці, на полянці!

Сюди веселих пташенят

Приводять мами вранці.

Чижиха перша мчить в садок,

Сідає на ялинці.

Вона аж трьох своїх діток

Сама несе на спинці.

Такі ж пухнасті та малі

Синочок і дві дочки.

Бринять, мов дзвоники, в гіллі

Тоненькі голосочки.

Сорока здонькою летить

І каже їй на вухо:—

Ти ж, доню, тихо тут посидь,

Бо скажуть —цокотуха!

І з дятлом вдвох біжить синок,

Чубате дятленятко.

Він зразу вилізна сучок

І стукає, як татко!

А вже вільшаночка співа:—

Ставайте в пари, діти!

—Росу обтрушує трава,

Під сонцем пахнуть квіти!

І сто веселих пташенят

Підспівують вільшанці.

Пташиний сад!

Пташиний сад

У балці, на полянці!

М. Пригара

—Які птахи згадуються у вірші?

—Що нового ви про них дізналися?

2. Гра в слова

—Плесніть у долоні, почувши слова, що стосуються мурашки (бджоли, метелика та ін.).Поясніть вибір кожного слова.

Мурашник, зелений, пурхає, мед, вертка, працелюбний, чер­вона спинка, пасіка, докучлива, вулик, волохатий, дзвенить, річка, скрекоче, ліс, павутина, квартира, попелюхи, шкідник, «літаюча квітка», стільники, дзижчить, хвоїнки, «чемпіон по стрибках», рябокрила, великі очі, смугастий, рій, нектар, пилок, гусениця, захисне забарвлення, відлякуюче забарвлення.

3. Бесіда

—Які літні зміни відбуваються в житті дерев? кущів? трав’я-нистих рослин?

—Наведіть приклади літніх квітів.

—Які зміни відбуваються влітку в житті комах? птахів? риб? звірів?

—Чому влітку розвивається і збільшується потомство в усіх тварин?


4. 17 прийомів розвитку критичного мислення адаптованих для школярів. 

Критичне мислення – це здатність думати, аналізувати та виголошувати власні незалежні висновки та рішення. Багато сказано про те, наскільки важливо навчати цього дітей. І мало, як саме це робити. Нижче ви знайдете 17 вправ для розвитку критичного мислення, адаптованих для дітей шкільного віку.  Клікнувши на назву, ви перейдете за лінком на докладнішу розповідь про прийом.

1. «Плакат думок»

Вправа виконується у повній тиші. Уявіть собі, клас навчається, мислить, робить висновки та відшукує істину у повній тиші. Адже остання, разом з письмом, є інструментом для сповільнення мислення, своєю чергою це можливість зосередитись на проблемному питанні та знайти на нього відповіді, з урахуванням думки іншого учня. Школярі можуть зосередитись на точках зору інших. Потрібно об’єднати учнів у групи. Гарний різновид вправи для інтровертів, тих, хто не любить публічно виступати чи краще сприймає інформацію візуально. 

2. «Логічний ланцюжок» 

Сутність прийому полягає в тому, що при наведенні фактів, правил чи пропозицій вказуються їхні причини, які також мають причини виникнення. Отже, відбувається поступове виявлення першопричин аж до початкової стадії. Увесь ланцюжок подій чи фактів побудований у хронологічному порядку. Впровадження логічного ланцюжку в ігровій формі дає змогу розвинути уяву, спостережливість та навчитися аргументувати власні думки. Прийом допомагає структурувати великі обсяги інформації та виводити закономірності явищ та подій.

3. «Дискусійне кафе»

Розуміння різних точок зору – чудовий спосіб заглибитися в тему. Клас об’єднується у групи 5-10 учнів в залежності від кількості дітей. Прийом допоможе вивчити та переосмислити історичну подію, біографію людини, мотивацію вчинків та доленосних рішень. Учні мають фактично вжитися в роль історичної постаті, чи уважно дослідити теорію, формулу, проблемне питання з подальшим його обговоренням та дискусією.

4. «Барометр»

Ефективна вправа ведення дискусії. Особливість цього прийому полягає в тому, що клас має вишикуватись біля умовних позначок, які відповідають їх позиції стосовно певного проблемного питання. Під час обговорення учні можуть змінювати свою точку зору, відповідно і розміщення. Думкам властиво коливатися, як і стрілці барометру. Також наводяться варіанти виконання вправи, тому для кожного класу можна підібрати адаптований варіант. Ще одна мета цієї вправи – навчитися висловлювати свою думку.

5. «Шість капелюхів»

Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги й недоліки.

Сам прийом запропонував британський письменник, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення, яка дозволяє уникнути 3 головні проблеми при вирішенні практичних завдань – зайві емоції, непослідовність та розгубленість. 

6. INSERT

ІНСЕРТ (або INSERT) є простим у застосуванні та дієвим прийомом розвитку критичного мислення. Він допомагає удосконалювати вміння швидко та осмислено читати, а головне – якісно опрацьовувати великі обсяги інформації. Основний принцип полягає у взаємодії з текстами та їх ґрунтовному аналізі, критичному осмисленні нових і глибокій рефлексії до вже здобутих раніше знань. З точки зору практичного застосування, ІНСЕРТ – це технологія ефективного читання. Вона складається з системи знаків, організованих у таблицю, яку необхідно заповнювати під час вивчення нового матеріалу.

7. «Сократівське опитування»

Давньогрецький філософ, софіст та оратор Сократ прославився завдяки гострому розуму, вмінню знаходити сильні аргументи під час дебатів і тим, що все життя присвятив саморозвитку. Цьому він навчав і своїх учнів. І саме для цього створив список спеціальних запитань, завдяки яким вони могли самостійно дійти певного висновку, використовуючи при цьому раніше здобуті знання. Ще це опитування формувало у вихованців Сократа здатність обдумувати перспективні ідеї, шукати істину і переконувати інших.

8. Метод критичного мислення «Думай, збирайся, ділись»

Класичний інструмент для побудови ефективної дискусії та для взаємодії між однокласниками. Діти навчаться думати, перш ніж говорити, оформлювати думки у письмовому форматі, вести конструктивний діалог, брати до уваги чужі думки та корегувати власні висновки на основі цього, виступати перед публікою, виголошуючи командне рішення.

9. Fishbone

Дослівно Fishbone перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики схематична діаграма у формі риб’ячого скелета. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки. Використання схеми Fishbone дає можливість розвивати критичне мислення, організувати роботу учнів в парах та групах, візуалізувати причинно-наслідковий зв’язок, розподіляти етапи роботи по рівню значущості.

10. «Дзеркала та вікна»

Один із дієвих способів розвинути в собі здатність критично мислити – спиратися на власний та чужий досвід. І для дітей є більш переконливою та інформація, яка має під собою реальну основу чи практичне спрямування. На вчителя покладена важлива місія – допомогти учням у майбутньому знайти своє місце у світі. А один з найкращих способів допомогти дітям зробити це успішно – використовувати метод дзеркал та вікон.

Термін представила Емілі Стілем у межах SEED (масштабна національна програма навчання математиці для шкіл у США).  В цій концепції дзеркалом виступає історія, що є втіленням досвіду, культури, історичної самоідентифікації та інструментом формування особистості, а вікном – ресурс, що дозволяє ознайомитися з чужим досвідом. І тут важливо розуміти, що діти (і дорослі) не можуть по-справжньому пізнати себе, якщо нічого не знатимуть про інших та навколишній світ.

11. «Лицарі круглого столу»

Використовуючи цей формат, учні можуть розкрити власні погляди, зробивши висновки з групової бесіди. Результат використання такого методу – розширення світолгляду шляхом аналізу різних думок. Додатково діти вчитимуться командній роботі. Учні мають усвідомити, як відсутність діалогу, однобокий погляд на проблему можуть обмежити цілісність сприйняття ситуації. Слухаючи ідеї інших, школярі розширюють межі сприйняття світу, в якому вони живуть.

12. «Мозаїка»

Прийом «Мозаїка» зробить з групи учнів справжніх експертів у певній темі, окремого матеріалу, що дозволить згодом поділитися набутими знаннями з однокласними. Такий підхід допоможе школярам зрозуміти та запам’ятати інформацію, в той час, коли вони розвивають свої навички співпраці. Оскільки учні будуть знати, що несуть відповідальність за отримання знань однокласниками, варто очікувати, що вони відчують більшу відповідальність та потребу в ефективній роботі. Використовуючи цей прийом, заздалегідь попередьте учнів про те, що згодом вони будуть працювати з інформацією, яку отримають один від одного. Закликайте кожного до участі в обробці, аналізі та осмисленні матеріалу.

13. «Акваріум»

Вправа допоможе навчити робити висновки з урахуванням точки зору співрозмовників, покаже, як переосмислити власні думки після отримання нової інформації. Ця стратегія особливо корисна, коли потрібно залучити до бесіди увесь клас та важливо налагодити продуктивну комунікацію серед школярів. Вправа може стати опорною точкою, підготовчим етапом виконання більш складного завдання. У статті вказані і варіанти виконання вправи.

14. «ЗаХіД»

Прийом критичного мислення «ЗаХіД» можна адаптувати до індивідуальної, парної чи колективної роботи. Це візуальний упорядник, який допоможе учням організувати інформацію до, у процесі та після вивчення конкретної теми. Такий підхід використовується на початку тематичного блоку, для активації набутих раніше знань та для контролю засвоєння матеріалу. Учні мають відповісти на питання: що я Знаю по тему, що Хочу дізнатись та що Дізнався. 

15. «Прогулянка галереєю»

Виконання такої вправи вимагає цілковитого переосмислення структури уроку, будьте готові провести його в іншому форматі. У процесі цієї «прогулянки» учні ходять класом та розглядають тексти чи зображення, розміщені на стінах кабінету. Вправа навчить системно аналізувати інформацію, співпрацювати, переосмислювати висновки інших. Якщо ви хочете, аби школярі вивчили історичні документи, тексти різного змісту, зібрали цитати, проаналізували зображення, вказавши їх характеристики, то зверніться до цього прийому. Вправа чудово відповідає вимогам візуального та кінестетичного стилю навчання.

16. «Читацький театр»

Це один з найскладніших прийомів критичного мислення з тих, що зазначені у статті. Передбачається, що учні зможуть переосмислити ситуацію, певний історичний чи літературний сценарій, зігравши його перед класом. На відміну від типової інсценізації п’єси, ця вправа вимагає розігрування міні-вистави у довільному форматі. На основі поданого матеріалу демонструється конфлікт, розкривається тема чи передається певне повідомлення. Учні самі обирають, на чому зробити акценти. Такий тип роботи доцільно використовувати у процесі вивчення нової теми, на позакласних заходах та тематичних зустрічах, присвячених певним подіям.

17. «Біографічний вірш»

«Хто я?» – це питання, яке хвилює фактично кожного підлітка. Ця вправа з критичного мислення допомагає школярам зрозуміти та пояснити важливі факти про себе. Розказати про себе оточуючим так, як самі себе сприймають. Підлітки можуть написати римований або білий вірш, звертаючи увагу лише на ритм. Також це один з варіантів роботи, коли потрібно охарактеризувати історичну чи літературну постать.