ДРУГ ТА ПРИЯТЕЛЬ. У ЧОМУ РІЗНИЦЯ?
1. Вітання. Вправа «Я поважаю тебе за...»
Діти по колу говорять одне одному «Я поважаю тебе за...».
2. Обмін інформацією «Друг та приятель. У чому різниця?»
Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського «Наш тато одужав»
У маленької Каті велика радість — одужав її тато. Більше року він хворів, лежав у лікарні, переніс три операції. Мама і Катя горювали. Не раз, бувало, прокинеться Катя вночі та чує: мама плаче.
А сьогодні батько вже на роботі. Здоровий і бадьорий. Зустріла дівчинка у дворі своїх однокласників — Петрика і Гришу — і поділилася радістю:
— Наш тато одужав!
Хлопчики подивилися на Катю із здивуванням, повели плечима і, нічого не сказавши, побігли ганяти м’яч.
Катя пішла до дівчаток, що грали в класики.
— Наш тато одужав! — сказала вона.
Одна дівчинка із здивуванням запитала:
— Ну і що ж?
Катя відчула, як до горла підкотилася грудка, дихати їй стало важко. Вона відійшла до самотнього дерева і заплакала.
— Чому заплакала Катя?
— Чому ти плачеш, Катю? — почула вона тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного хлопчика, що сидів за самою останньою партою.
Катя підняла голову і, схлипуючи, відповіла:
— Наш тато одужав.
— Як це добре! — зрадів Костя.— Біля нашого будинку в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо вашому тату.
Радість засяяла в Катрусиних очах.
В. Сухомлинський
— Чому радість засіяла в очах Катрусі?
— Як ви ставитеся до вчинку Кості?
— Чи можна Костю назвати другом? (Навіть якщо він раніше не був другом, то сьогодні він ним точно став.)
— Чи можна Петрика і Гришу назвати друзями? (Ні.)
— А хто ж вони для Катрусі? (Приятелі.)
3. Вправа «Незакінчене речення»
- Для мене друг — це..., а приятель — це...
4. Гра «Ланцюжок»
На дошці написано початок речення «Друг — це той, хто...».
Діти «ланцюжком» висловлюються про того, кого називають другом, а учитель під час виступу учнів складає на дошці перелік ключових понять.
- Взаємна допомога.
- Емоційна близькість.
- Розуміння.
- Вірність.
- Підтримка.
- Уміння зберігати таємниці.
Висновок. Дружба припускає взаємну допомогу й емоційну близькість, тобто схожість почуттів, переживань. Від друга чекають вірності, у друга шукають підтримки, розради у скрутну хвилину. До друга йдуть із радістю — він розділить її з вами. Друг зрозуміє ваші заповітні мрії, збереже ваші таємниці.
5. Робота в групах
У кожної групи — конверт з прислів’ям з окремих слів. Потрібно зібрати прислів’я і прикріпити їх до дошки.
- Один за одного стій, і виграєш бій.
- Без друга на душі туга.
- З хорошим другом веселіше у радості, легше у біді.
- Вірний друг дорожчий за гроші.
— Назвіть людей, яких ви можете назвати своїми вірними друзями, і поясніть чому. (Наприклад: мама — мій вірний друг, тому що вона лікує мене, коли я хворію, читає мені цікаві книжки тощо.)
— Назвіть людей, яких можна назвати приятелями або просто знайомими.
6. Гра «Так — ні — можливо»
- Твій друг не виконав домашнє завдання і просить твій зошит, щоб списати. Чи ти погодишся?
- Твій друг уживає погані слова і вирази. Ти станеш учиняти, як він?
- Твій друг отримує погані оцінки, тому тобі забороняють з ним дружити. Ти виконуватимеш заборону?
- Твій друг скоїв щось погане, а наказують тебе. Ти розкажеш правду?
- Щоб мати друзів, потрібно вміти їх завойовувати. Ти згоден із цим?
- Щоб мати друзів, потрібно вміти бути другом. Це так?
7. Робота в групах. Складання законів дружби
- Не обзивай і не принижуй свого друга.
- Допомагай другові в біді.
- Умій розділити радість з другом.
- Не смійся над недоліками друга.
- Вибирай друзів за душевними якостями, а не за одягом.
- Не обманюй друга ні в чому. Будь з ним чесним.
- Умій у тактовній формі вказати на недоліки друга.
- Не ображайся на критику або пораду товариша: він бажає тобі добра.
- Умій визнати свої помилки і помиритися з другом.
- Не зраджуй свого друга.
Конкурс малюнків "Мій друг"
Намалюй свою друга або подружку.