пʼятниця, 22 квітня 2022 р.

22. 04. 2022. Тема дня: "Світле свято Великодня". Творча робота "Підставка для писанок"

 

Мета: навчальна: закріпити й поглибити знання учнів про свято Великодня (народні традиції відзначення, атрибутика тощо); розвивальна: формувати моральні якості; розвивати цікавість до українських обрядових свят; виховна: виховувати в дітей духовність, працелюбність і любов до природи.

І. Організаційна частина

1. 1. Привітання

- Доброго дня вам любі діти.

1.2. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду.

Діти, який сьогодні день? Так, а чим особливий тиждень який почався цього понеділка? (в Понеділок почався страсний тиждень). А частиною якого важливого періоду підготовки він є? (частиною Великого посту). А що ми робимо в період цього посту, для чого ми постимо? (щоб очистити свою душу і розум від усього поганого, що нас оточує)

ІІ. Основна частина

2.1. Бесіда про Великий піст.

- Скільки  часу триває Великий піст? (7 тижнів).

- А від чого людина повинна утримуватися під час великого посту? (від поганих слів і думок, а також є певні обмеження в харчуванні).

Він триває сім тижнів і повинен супроводжуватися духовною практикою, щоб людина могла очистити свій організм, розум і душу. 

2.2.Гра«Збирання великоднього кошика»

( Ілюстрацію пасхального кошика вчитель чіпляє на дошку)

-         Ось ми маємо з вами кошика, але нам потрібно наповнити його продуктами, які освячують в церкві. Для цього вам потрібно відгадати загадки. Розгадкою яких і будуть потрібні мам продукти.

-         Ви готові до участі в конкурсі?

(Учні розгадують загадки,  виходять до дошки і поетапно вивішують ілюстрації продуктів, таки чином «наповнюючи кошика»)

Загадки

ü В кожнім місті і селі

На Великдень головна

На столі.                                            (паска)

- А що ж символізує паска? (Паска – символ Царства Небесного та воскресіння, хліб вічного життя, яким став для людей Ісус Христос). Добре,а тепер наступна загадка.

ü Продукт із м’яса,

Без якого немає свята                         (ковбаса)  

- Що символізує ковбаса? (Освячення м’ясних страв сягає коренями ще до старозавітної Пасхи: на це свято споживали жертовне ягня. Ягня – це прообраз Ісуса Христа, який своєю жертвою відкупив наші гріхи)

 

ü Молоко в казан налили,

Довго парили, варили,

Аж поки притомилося

І твердим зробилося       (сир)

 

ü Воно у каші розтає –

І та смачнішою стає.       (масло)

-Що символізують сир і масло? (сир і масло є символами жертовності та ніжності Бога. )

ü Приправа ця до страв корисна,

             Хоч саму не сила їсти,

             З очей сльози пустить він,

             Такий їдкий пекучий.            (хрін)

Що символізують часник і хрін? ( символізує міцність, яку може дати людині віра у Воскресіння Господа Ісуса Христа. )

 

ü Барвисте яйце

По столу котилось.

З ковбасою подружилось,

Біля хрону покрутилось

І в храмі освятилось.                 (писанка)

 

- Що символізує писанка і яйце? ( писанка символізує життя, достаток, вічний рух; крашанка – побажання усякого добра. Яйце – символ зародження життя, знак життя нового, воскресіння)

ü Що то за гість, що сам себе їсть?             (свічка)

- Що ж тоді символізує свічка? (свічка символізує просвітлення розуму,душі)

2.3. Руханка

2.4. Легенда про писанки.

Зараз я розкажу вам одну із легенд про те як з’явилися писанки.

* Було це давно, дуже давно. Ще тоді, коли Ісуса Христа мали розіп’яти на хресті. Плакала, гірко плакала Мати Божа і не знала, як допомогти синові, що робити, щоб його врятувати. Аж ось що прийшло їй на гадку: принесе подарунок Пілатові. Нічого в неї немає, та, може, всевладному Пілатові сподобаються помальовані узорами яйця, і він помилує її сина.

Швидко взялася до роботи. На білих, мов сніг, яєчках почала писати прекрасні візерунки. І щойно сльоза падала на яйце, як одразу ставала червоною, мов кров, крапкою. Коли вже намалювала з десяток яєць, зав’язала їх у хустину й вибралася до Пілата. Прийшла до його палати й упала перед ним навколішки. Та, як ставала на коліна, хустина розв’язалася, і всі писанки покотилися по цілому світі. Закотилися вони й в Україну.

 

 - Можливо, ви ще знаєте якісь легенди про писанки?

 

* За галицькою легендою, писанки вперше з'явилися як дяка доброму чоловікові. Коли Спаситель ніс хреста на гору Голгофу, то стрів чоловіка, що саме ніс яйця в кошику до Єрусалима на продаж. Чоловік бачив, як тяжко Ісусові нести хрест, поставив свій кошик у рові при дорозі, а сам кинувся помагати Спасителеві. Ішли вони й разом несли хреста аж на Голгофу.

Коли ж Ісуса вже розіп'яли, пригадав той чоловік за свій кошик, та й повернувся на те місце, де його поставив. Приходить, дивиться, а в кошику всі яйця — пописані та й пофарбовані. Не поніс він їх більше продавати, а повернувся додому та й тримав як пам'ятку, бо мав те чудо за дяку від Христа за те, що допоміг нести хрест. Від того й пішло фарбування та писання яєць на Великдень.

 

* Коли Ісус Христос ходив зі святим Петром по землі, то вони проходили через одне село, а там невірні були. Побачили вони Христа, та й почали камінням та грудками шпурляти в Нього. І як торкнеться камінь Ісусової одежі - зробиться з нього писанка, а як торкнеться грудка, то перетвориться на крашанку. Святий Петро позбирав усе те до кишені, а пізніше людям роздав. З того й пішов звичай готувати писанки й крашанки до Великодня.

 

2.5. Розповідь про символіку кольорів писанок
Найдавнішими вважаються крашанки - це писанки одного кольору. Згодом виникли багатоколірні писанки, в яких застосовувались різноманітні природні барвники. Але колір в писанці з'явився не лише заради краси, а й отримав своє символічне значення, походження якого не випадкове.

-         Ось, наприклад, з чим вас асоціюється жовтий колір(відповіді дітей)
Жовтий, золотистий, оранжевий кольори писанки впливають на людину подібно до сонячного проміння, дають радісний, світлий настрій. В писанці означають тепло, надію, небесні світила, врожай в господарстві.

-         А які асоціації у вас викликає червоний колір? (відповіді дітей)
Червоний колір на писанках, мабуть, є найбагатозначнішим. Недаремно в народній мові він зблизився з поняттям красивого, слова "красний" - "гарний" стали взаємовідповідними. Червона барва символізує добро, радість життя, для молодих - надію на щасливий шлюб. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння, жертовності і небесного вогню.

-         Так, а що ви уявляєте коли дивитеся на зелений колір?(відповіді дітей)
Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію на гарний врожай.

-         Які асоціації з блакитним кольором?(відповіді дітей)
Блакитний - небо, повітря, а також здоров'я.

-         Що ви уявляєте коли дивитеся на коричневий колір?(відповіді дітей)

Бурий, коричневий - землю і її приховану життєдайну силу.

-     Які асоціації у вас із чорним? Що він для вас означає? (відповіді дітей)
Чорний колір - колір ночі, потойбіччя, всього невідомого і таємного. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.
Багатоколірна писанка є символом родинного щастя, миру, добробуту.
Темні писанки писали на проводи, як вираз поваги до тих, хто відійшов у інший світ.

(поступово вивішую на дошці кольорові  писанки(аркуші паперу))

2.6.Розповідь про головні символи.

(вивішую на дошці поступово символи)

1)сонце (символізує знання, справедливість, адже саме Ісуса називають сонцем правди)

2)хрест (символ початку і кінця життя, символізує 4 сторони світу)

3)рослинні орнаменти(гілка – сосонка)- (один з найдавніших символів життя, щорічного весняного відродження, вічної молодості, здоров'я, росту)

4)спіраль (є символом часу, циклічних ритмів року, народжень і смертей. Вона позначає розвиток, рух до вдосконалення)

5)грабельки, гребінці. (Це «небесна вода», що поєднує небо і землю(дощ). Коли падав дощ і водночас світило сонце, то казали, що то купаються ангели й Матір Божа)

6)риба (символізує здоров’я, тому що ми знаємо що у рибі є багато корисного для нашого організму)

7)листя дуба (символ чоловічої гідності, довголіття, тому що дуб це довговічне дерево, яке має величезний стовбур)

Отже, що символізує спіраль?( закріплюю знання про кожний символ)

2.7. Перегляд відео «Майстерня  писанкарства»

- Діти, а як називається мистецтво розпису писанок ?(писанкарство)

- А яка назва інструмента, Яким розписують писанки ?(писарчук)

- Добре, а хто знає, які матеріали використовують для розпису? (віск, фарби, барвники, олії …)

Зараз ми побуваємо з вами в майстерні писанкарства і поглянемо на виготовлення писанки власноруч.

(перегляд відео)

 Погляньте уважно на зображення різних писанок.

- Якою технікою виконана кожна писанка? (крашанка, дряпанка, мальованка, крапанка).

Так, правильно.

- Так, и побачили, що це досить складна робота, щоб досягти бажаного вигляду самого яєчка.

2.8. Музей «Писанки»

- Діти, а чи знаєте ви, де у нас, в Україні знаходиться, музей, будівля якого виконана у формі писанки? (У Коломиї)

- Можливо, хтось там вже бував? (відповіді дітей)

- Так, це єдиний в Україні музей писанкового розпису. Сама експозиція має в арсеналі більше 6000 писанок з різних регіонів України. Але не тільки писанки є гордістю музею – вироби з міді, старовинні прикраси, посуд, ляльки, одяг – подивитись є на що, я Вас запевняю.

Також цей музей вважають 8 чудом України. Можливо ви колись будете в Коломиї, тому рекомендую вам завітати у цей музей.

(показую деякі види експонатів писанок)

2.9. Практична робота «Розмальовування писанки»

Тепер ви уже багато дізналися про писанки, їхню символіку і зможете самі намалювати свою писанку, яку б могли подарувати близькій для вас людині.

Перед вами зображені шаблони писанок. Ви повинні вибрати орнаменти які будуть на вашій писанці. Орнаменти бувають різні: рослинний, тваринний, геометричний, побутовий. Кожен значок, кожна риска на писанках, мальованках мають свою життєдайну силу. Також ви повинні вибрати колір, ви уже знаєте, що символізують деякі кольори. Пофантазуйте і додайте щось своє.

(я роздаю дітям шаблони писанок)

- Хто б хотів розказати кому він хоче подарувати свою писанку? (відповіді дітей)

ІІІ. Заключна частина

1. Бесіда

- Заняття добігає до кінця, і ми усі старанно і плідно попрацювали на нашому занятті.

- Що нового ви дізналися на нашому виховному занятті?(дізналися про свято ВЕЛИКОДНЯ і традиції, пов’язані з цим святом, про символіку писанок, музей писанкового розпису, ігри з крашанками, про веснянки)

- А що важливого ви для себе почули на занятті? (відповіді дітей)

- Вам було цікаво на занятті?(Так або ні)Чому?

- Отже, як ми повинні ставитися до підготовки до свята і самого свята Великодня? (відповідально і з повагою) .

Вчитель. Минають часи, спливають десятиліття й віки, а українські традиції й обряди, такі як Великдень, переходять від покоління до покоління. їх бережуть, тому що наш народ шанує свою віру, поважає обряди пращурів і палко любить свою землю. Цього я і бажаю всім вам, дорогі друзі. До побачення!


Творча робота "Підставка для писанок"