1. Вітання. Вправа «Звичайне диво»
Для цієї вправи потрібен звичайний камінь з
гострими краями, не надто приємний на дотик. Учитель тримає камінь у долонях:
«У мене в руках камінь. Він важкий, холодний, у нього гострі краї. Тримати його
в долонях не надто приємно. Але зараз кожен із нас спробує зігріти цей камінь
своєю любов’ю і передати її часточку в камені іншим людям». Звертається до
каменя: «Візьми, камінь, тепло моїх рук, жар мого серця, мою любов до людей.
Передай, камінь, мої добрі почуття людям». З цими словами вчитель передає
камінь першому учневі. Кожен учень по черзі звертається до каменя зі схожими
словами і передає його. Камінь повертається до вчителя: «Я тримаю у долонях той
самий камінь. Він теплий, наповнений енергією, адже він тримав тепло наших рук,
жар наших сердець. Виявляється, наша любов здатна творити дива! Вона зігріває
навіть камінь!».
2. Обмін інформацією «Як розв’язати складне завдання?»
Гра «Слухай команду»
Кожна дитина повинна виконувати рухи
відповідно до команд дорослого, вимовлених пошепки. Гру проводять доти, доки
гравці добре слухають і точно виконують завдання.
— Ми пограємося в гру «Слухай команду». Для
цього утворіть коло та одне за одним рухайтеся кроками під музику. Коли звуки
музики припиняться, необхідно зупинитися й уважно слухати мене.
У цей час я пошепки вимовлю команду, наприклад
«підняти руки», і всі гравці мають виконати цю команду. Будьте уважні!».
Орієнтовні команди: присісти; нахилитися
вперед і витягнути руки вперед; зігнути праву ногу в коліні, руки розвести в
сторони; сісти на підлогу й обхопити коліна двома руками тощо.
3. Вправа «Доповни»
Аргументуй свою думку, доповнивши подані
речення.
-
Я люблю спілкуватися з
учнями класу, бо...
-
У лісі не можна
галасувати, тому що...
-
Не можна наближатися до
пташиного гнізда, тому що...
-
На уроці слід бути
уважним, бо...
4. Гра «Хор»
Один із учасників гри — «відгадувач». Він
виходить із приміщення. Інші гравці беруть 2–3 рядки з відомого вірша, і кожен
учень отримує по одному слову. Входить «відгадувач». За командою ведучого
учасники разом вимовляють кожний своє слово. Потрібно відгадати рядки з вірша.
Якщо «відгадувач» не може впоратися із завданням, «хор» повторює слова вірша.
5. Вправа «Сліпий і поводир»
Діти працюють у парах. Один з учасників —
«сліпий», інший — його «поводир», який має провести «сліпого» крізь різні
перешкоди, створені заздалегідь (столи, стільці...). У «сліпого» зав’язані або
заплющені очі. Мета «поводиря»: провести його так, щоб той не спіткнувся, не
впав, не вдарився, можна давати усні вказівки. Після проходження маршруту
(впродовж 1–2 хв) учасники міняються ролями. Після вправи слід обговорити з
дітьми її хід за допомогою запитань:
— Що ви відчуваєте в ролі «сліпого» й
«поводиря»?
— Чи було вам комфортно у цих ролях?
— Що хотілося зробити?
6. Вправа «Обставини»
Діти об’єднуються в групи. Вони мають дібрати
умови, за яких запропоновані предмети будуть корисними: гілка дерева, телефон,
лялька, книга, барабан, автомобіль для перегонів, фрукти.
7. Цікаві вправи для розвитку уваги.